Thursday, April 21, 2005

Chokladiösa funderingar

Ute och promenerar med kameran och letandes bilder på de osedda platserna och känner jag hissnandet av hur vacker resterna av spillt torkat kaffe på trottoaren är. Undrar jag om det är jag eller världen som är konstig, att inte alla ser det skönheten i det jag ser. Svaret varierar; konstig-jag, konstig-värld, konstig-jag, konstig-värld. Båda är sanna, båda är bra, men sant är att jag funderar på underliga saker .. ibland: är Plopp och Center inte samma chokladpralin i olika förpackning - egentligen ...
Nyfiken som jag är skrev jag till Cloetta och frågade och den som frågar skall få svar:

'14 mars 2005

Svar på din fråga angående PLOPP och CENTER

CENTER föddes 1941 och är från början en Cloetta-produkt, medan PLOPP föddes 1949 i Stockholm hos Choklad Thule. När sedan Cloetta köpte upp Choklad Thule så kom PLOPP med i Cloettas sortiment och har blivit kvar där. Båda produkterna är lika efterfrågade så det har aldrig funnits någon anledning att ta bort någon av dem.

De är dock inte samma produkt. CENTER och PLOPP har olika recept beträffande fyllning och chokladandel. PLOPP-fyllningen har en något högre sockerhalt än CENTER-fyllningen. Vidare är aromtillsatsen av helt olika karaktär. PLOPP har en mera ”knäck”-artad arom medan CENTER har en mera ren toffe, karamell eller mjölkkolasmak. Dessutom är PLOPP-fyllningen lite mera lättflytande eftersom den inte kokas lika mycket. Den får därigenom en något högre vattenhalt.

Finsmakarna känner en tydlig skillnad, men är man osäker så upplever man kanske lättast smakskillnaden genom att jämföra en vanlig CENTER-rulle med en liten PLOPP 12 g.

Med vänlig hälsning

Cloetta Fazer Sverige AB
Konsumentservice'


Jag tycker fortfarande det är samma pralin ... men så är man uppenbarligen inte finsmakare ...

/emtre



0 Comments:

Post a Comment

<< Home