Sunday, May 01, 2005

Bildklanger

Jag tror jag skapar bilder med olika klang, olika själsliga syften och livslängder.

Jag funderar vidare på det där med bilder och mening och min motvilja mot mina egna 'blombilder'. Vet inte om jag blir så mycket klokare, men jag funderar.

Jag tror vissa av bilderna föds halvberättade och jag gläds i arbetet att hjälpa dem hitta orden, hjälpa dem ut. De är ofta små dunkla ljus i mörka utrymmen eller ord av flykt i det instängda. De föds och formuleras och jag finner glädje och mening i att dela dem med andra.
Andra bilder föds färdiga, de är i sig själva nog. De är ögonblicket där bild och vara blir ett, där närvaron i nuet är glädjen i ljuset och bilden är sekundär, ett dött resultat av en zenmeditation av bildskapande kvalitet. När ögonblicket är över finns de kvar, som blöt strand efter att vågen passerat. Ett minne men utan kraft.

Blombilderna är nästan alltid av den andra typen. Det finns en glädje i att skapa dem, men sen är de minnen, svaga efterdyningar av det som var glädje.
Vackra men utan inneboende mening.









Jag tror jag förstår nu.

/emtre

Två bilder från idag



1 Comments:

Blogger Mi said...

Du förstår nog inte hur vackra bilder du tar. De berör min själ...


å skulle bli fina i min nya lya.. ;)

PUSS!

11:49 PM  

Post a Comment

<< Home