Friday, August 19, 2005

I'm in Times Square mom - I have the picture to prove it!

Självklart står Times Square på min bildlista. Min och 40 miljoner NY-besökares om man ska tro statistiken, 80% av alla besökare till staden kommer hit och det är en av världens mest fotograferade platser. Enligt Kodak tas 100 miljoner snapshots här varje år - hur sjutton man gör egna bilder här?



Jag vandrar sakta norrut på Broadway och stannar till då och då. Hittar en lugn plats mellan 41:a och 42:a gatan och lyssnar till staden och folket och väntar på kaoset som snart kommer.











Times Square känns som en visuell kakafoni av reklamskyltar och miljontals ljus. Saker rör sig, tv-inslag och reklamfilmer som talar till en från tv-skärmar stora nog att täcka fasaderna på husen. Det är en allvarligt absurd plats, en verkligt overklig plats.
Här finns inga egna bilder, men här finns bilder.









Jag smiter över till öarna mitt i trafiken där Broadway möter Sjunde avenyn och fastnar för de glada turisternas dokumenterande av sin närvaro.



En stilig pose framför reklampelaren och sen ett snabbt byte så kompisen också får bildbevis på att de verkligen verkligt varit på denna synnerligen overkliga plats. Eugene ser mig göra bilden av deras fotograferande och kommer fram och frågar om han får se hur den blev, vilket han ju givetvis får. Han garvar och tycker att min bild var ju mycket bättre än den de fick till och kan jag inte mejla den till honom. Jomen visst, vad gör inte en svensk besökare vid Times Square för sin amerikanska broderbesökare vid Times Square.



Och jag förstår känslan, den är öververkliga platsen behöver nästan vara på bild för att ens vara nästan verklig.



bbl
/emtre

0 Comments:

Post a Comment

<< Home