Friday, August 19, 2005

Weatherproof?

När jag vaknar har resterna av orkanen Cindy har svept in staden i ett grått blött moln som outtömligt öser ur sig regn. Morgonens tv-sändningar är fyllda med nyheter om Cindys bror Dennis, som är den tidigast fjärde namngivna tropiska stormen sen de började namnge stormar. Det finns en nästan barnsligt förväntansfull känsla hos nyhetsfolket när de med glödande ögon pratar om den förstörelse och död som kan komma att följa i Dennis spår de närmaste dagarna.
Cindy är dock nöjd med att blåsa omkull lite träd och så såklart: regna, regna, regna.



Regn var inget som nånsin ingick i mina New York tankar och inga regnkläder återfinns i min packning. Tanken föll mig liksom aldrig in - en klar lärdom för framtiden: det kan regna även i stan.

New York är en paraplyernas stad. Tre minuter efter att det börjat regna finns det paraplystånd så långt ögat når. Driftiga försäljare står utanför tunnelbaneuppgångarna och säljer paraplyer för tre dollar. Kvalitén är kass, men så är paraplyer en förbrukningsvara här. De slängs, glöms och försvinner, alla vet att nästa gång det regnar kommer finnas försäljare på plats att tillhanda hålla ett nytt.





Tyvärr för mig vill jag inte ha ett paraply. Jag behöver ha båda händerna fria för att fotografera så jag vill ha en regnponcho. Jag och tusentals andra verkar det som, för en timmes letande senare är jag dyngsur, inom och utom, men ingen regnponcho rikare. De finns, de är bara slutsålda för tillfället - men tröstar en försäljare mig ... de har ju paraplyer!
Redo att ge upp helt, hittar jag till slut en regnjacka i hotellets lobby, givetvis till ett grymt överpris men vid det här laget spelar det ingen roll. Den är i varjefall inget jvla paraply.















När regnet blev för intensivt: Grand Central Station















Mer fristad från regn och rusk: Saint Thomas Church Fifth Ave





Nu torka, vila och sen mat
bbl
/emtre


Eftertanke: borde inte Sverige börja namnge sina sommarlågtryck? Vore det inte härligt att kunna hytta näven åt den sen tre veckor jämngrå himlen och skrika 'Evert! Flytta på dig för fan!' Vädret lär ju inte bli bättre, men nog skulle det kännas bra. Bara en tanke.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home