Monday, July 09, 2007

Bokhandelsinsikt

Jag är inne och vänder på bokhandlen. Påjakt efter 'nåt', med en bestämd känsla som driver mig mot fotoböckerna. Det är något jag hoppas hitta, något som jag tror det kanske finns en nyckel till här.

Så jag står där och bläddrar i Micke Bergs Fotograferna när insikten plötsligt formulerar sig.

Jag letar utom efter det som bara går att finna inom.
Jag letar efter utvägar och genvägar.
Jag letar sätt att slippa berätta, att gräva djupt och vara ärligt naket öppen.
Och det finns ingen annan väg, inte om jag ska vara sann, än att vara den jag är.

Jag märker hur jag har försökt hålla mitt fotograferande och framförallt det jag skriver om mitt fotograferande lite lagom, lite lämpligt personligt oprivat och att resultatet är nåt som blir oangeläget. Jag får skrivkramp för jag försöker skriva rätt, inte rätt för mig.

Jag har ingen aning om vad det är som ska skrivas eller berättas i bild. Jag vet bara att om jag inte börjar gräva här, där jag är, så kommer det inte vara något som är värt att se eller höra.


Labels:

2 Comments:

Blogger Adam said...

Ja, varför fotografera liksom?
Om svaret är: "För att göra tjusiga bilder", ja, då får man vara nöjd med att resultatet blir tjusiga bilder (i bästa fall).

Men, kanske börjar vi i fel ände? Vi borde kanske i första hand vara berättare, i andra hand fotograf (eller skribent). Alltså först hitta historien, sedan hitta sättet att berätta den på.

På något vis är det lite begränsande att vara "fotograf", att man definerar sig utifrån vilket verktyg man använder.

/Adam

2:10 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej
Kör på bara
micke b

10:50 PM  

Post a Comment

<< Home