Sunday, September 23, 2007

Toalettbilder

Ibland erbjuder livet en sådär underbart absurda situationer.
Vad kan man annars kalla det när man står inne på toaletten på ett av de fina hotellen vid Stureplan med kamera och reflexskärm i högsta hugg, ropandes 'nästa man till rakning' ut mot svitens vardagsrum?

Den äldre mannen som kom in från sviten tyckte att rakning var han inte alls med på men fotografering gick bra. Stanna där. Fånga den mentala bilden av vad du tror det är jag beskriver. Behåll den en stund. Och gör dig sen redo att bli grymt besviken.

Den äldre mannen var en av ett femtontal att bli avporträtterade i tråk-traditionell porträttbild åt min uppdragsgivare. De hade lovat och lovat att det skulle finnas massor med naturligt ljus där jag skulle plåta ett par trappor ner, men när jag kollade in lokalen var det bara att konstatera att vad som kan kallas för 'ljus lokal med stora fönster' är olika för olika personer...

Hotellet erbjöd oss efter lite pyssel att låna en av de större sviterna som skulle vara 'stor och ljus' vilket också var en sanning med modifikation. Sviten var stor, men ljus var den definitivt inte. Men. Innifrån badrummet lös det där vackra återreflekterade ljuset som bär med sig löftet om vackra porträttbilder och saken var biff.

Så kom det sig att jag stod inne på toaletten och plåtade främmande människor med instruktioner som 'Kom in här på toaletten och ställ dig' 'Nejdå, du behöver inte sitta på toaletten ...' 'Jadå, det går bra att spegla sig lite' 'Vänta ska jag bara backa in i duschen lite'.
Härligt absurt.


Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home