Tuesday, July 31, 2007

Som en knippe morotsblast

Det spretar. Åt lite alla möjliga håll.
Jag tänker att det är nog detta, kanske mer än något annat, som skiljer den erfarna och rutinerade fotografen från amatören. Förmågan att under ett helt projekt hitta och hålla en bildstil och en budskapsform som funkar. Att göra en bild eller två bilder i en stil är inget svårt, men att månad ut och månad in använda samma språk (eller kanske dialekt är mer rätt) och att göra det utan att bli tråkig - det kräver verklig skicklighet.

Jag försöker vara öppen för att prova nytt med mobilbilderna samtidigt som jag funderar på om det kanske är oklokt att fortsätta ha en så flexibel inställning. Kanske måste man efter ett tag ha bestämt sig. Fast hur trist känns inte det. I detta, som trots allt är en lek och en utmaning, så tror jag att jag måste vara villig att fortsätta leka och vara villig att göra fel minst lika ofta som jag gör rätt. Så det kommer nog fortsätta spreta ett tag.















Labels:

3 Comments:

Blogger Adam said...

Det du visat hittills tycker inte jag spretar nämnvärt. Jag hade lätt kunnat peka ut dina bilder bland en mängd andra.

12:21 PM  
Blogger emtre said...

Mmm, kanske är det helheten som spretar mest medan det jag visar spretar något mindre. Men det känns spretigt - idag i vart fall :)

1:53 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag tänkte också säga det, att inte spretar de bilder som du visar upp iallafall. Du har en tydlig signatur i dina bilder. Och de bilder du visar här är väl också på något sätt dina favoriter, de har kvalat och bevisat sig bra nog att visa upp? Alla exponeringar man tar är väl inte summan av hur man är som fotograf? Man är väl både mer och mindre?

9:09 AM  

Post a Comment

<< Home